• Du 27 avril 2019 au 07 mai 2019

Professeure invitée à la Faculté des Langues (27 avril au 7 mai 2019) Nicole NEATBY est spécialiste de l’histoire canadienne du XXe siècle. Elle travaille sur les questions de préservation du patrimoine culturel, de la mise en tourisme du patrimoine ou encore sur les échanges culturels entre Etats-Unis et Canada au début du XXe siècle.

Son dernier ouvrage s’intitule: From Old Quebec to La Belle Province : Promoters and Travellers Representing the Authentic Quebec (1920-1967), Presses Université McGill, 2018

Autres ouvrages déjà parus :
  • Settling and Unsettling Memories: Essays in Canadian Public History, co-edited with Dr Peter Hodgins, Toronto: University of Toronto Press 2012.
  • Carabins ou Activistes? L’idéalisme et la radicalisation de la pensée étudiante à l’Université de Montréal au temps du duplessisme, Montreal & Kingston: McGill-Queen’s University Press 1999.
 

Conférences proposées à la FLCE

 
  • Vendredi 26 avril de 9h30 à 12h30  (FLCE – s. 624)

Séminaire en anglais du Pr Nicole Neatby (Université St Mary’s, Halifax) : « Selling the Quebec product to tourists from Old to Belle »
+ séminaire en français du Professeur Serge Jaumain (Université Libre de Bruxelles) « Découvrir l'histoire d'un pays à travers les guides touristiques : l'exemple du Québec »
(public : Master Tourisme Hôtellerie d’Affaires LEA et Master LLCE recherche)
 
  • Lundi 29 avril de 16h à 18h (Faculté des Langues – s. 513 – premier étage)

Séminaire du Pr Nicole Neatby (Université St Mary’s, Halifax) : « Les défis de ceux qui font l’histoire en public »
(public : étudiants du Master LLCE, du Master MCCI, du Master Histoire Parcours Sociétés et Culture, du Master Histoire de l’Art)
 
  • Jeudi 2 mai 2019 de 17h à 18h30 (FLCE – s. 410 – rez de chaussée)

Présentation en français de son ouvrage From Old Quebec to La Belle Province, Tourism Promotion, Travel Writing, and National Identities (1920-1967) et de ses recherches :
« Faire l’histoire du tourisme pour mieux comprendre l’évolution des identités nationales au Québec »   
(public : étudiants et chercheurs)


Abstract

couv

From Old Quebec to La Belle Province traces and explains shifting promotional priorities for tourism and travel writers' varying reactions over the course of four decades, and how these attitudes harmonized with evolving national identities.

Tourism promoters strive to brand their destinations in anticipation of what they think travellers hope to experience. In turn, travel writers react in part to destinations in line with their expectations. While several scholars have documented such patterns elsewhere, these have remained understudied in the case of Quebec despite the frequency with which the province was branded and rebranded and its status as a major North American travel destination in the decades leading up to Expo 67. The first comprehensive history of Quebec tourism promotion and travel writing, From Old Quebec to La Belle Province details changing marketing strategies and shows how these efforts consistently mirrored and strengthened French Quebec's evolving national identity. Nicole Neatby also takes into account the contentious role of English-speaking promoters in Montreal, belying the view that Quebec was unvaryingly represented and appreciated for being "old." Taking a comparative approach, Neatby draws on books and a wide array of newspapers, popular and specialized magazines, and written and visual sources from outside the tourist genre to reveal how the distinct national and cultural identities of English Canadians, Americans, and French Quebecers profoundly shaped their expectations and reactions to the province.